Mondig

kid

3 thoughts on “Mondig”

  1. Ja, dat is zo. 🙂 Van kinderen verwachten we iets anders dan van volwassenen. Maar is dat zo raar? Ik heb daar een mening over. 😉 Ik denk namelijk dat die fase van gehoorzaamheid noodzakelijk is om achteraf kritisch te kunnen zijn. Een kind IS geen volwassene, heeft niet dezelfde ervaringen, niet dezelfde (cognitieve en emotionele) bagage. Daarom kijk ik ik ook altijd vreemd op als ouders zeggen dat ze hun kind zo weinig mogelijk regels willen opleggen omdat die uit het kind zelf moeten komen. Huh? Een kind kan dat niet zoals een volwassene dat kan, dat is een heel leerproces, en ik geloof dat de ouders daar een belangrijke rol in moeten spelen. Ik leg mijn kinderen dus wÊl regels op, en ik verwacht ook gehoorzaamheid, omdat ik geloof dat het belangrijk is dat ze gehoorzaam kunnen zijn om later te kunnen kiezen wie ze gehoorzamen en wie niet. Ik wil er geen brave schapen van maken, maar ik geloof dat er een tijd is voor alles en dat ze op dit moment niet klaar zijn om grote kritische geesten te zijn. Enfin, mijn idee hÊ, en ik wil het niemand opdringen. Overigens wil ik niet zeggen dat mijn kinderen nooit zelf keuzes mogen maken, hoor. Verre van. En het is belangrijk dat ze altijd meer vrijheid krijgen, want uiteindelijk zullen ze het ook zelf moeten doen. De fout om hen te vaak bij het handje te nemen, wil ik absoluurt vermijden.

    1. Kinderen zijn geen volwassenen, en zeker geen ouders. Ik wil mijn meisjes wel meegeven dat ze recht hebben op een eigen mening, en dat het niet is omdat je van mening verschilt dat je elkaar minder leuk vindt. Ik vind dat een echt probleem, ook onder volwassenen. Ze mogen altijd hun gedacht zeggen en ik wil de discussie (rustig en beleefd) ook altijd aangaan. Op een respectvolle en rustige manier opkomen voor jezelf is goed. En dat mogen ze oefenen 😉 net zoals ze moeten leren om compromissen te sluiten. Maar op het einde van de rit, beslis ik 😉 Voorlopig ik 😉

Reageer

