Kerstmis

De geboorte van Jezus missen, als atheïst vond ik dat niet zo moeilijk.  Onze familie viert Kerstmis ook nauwelijks; veel zouden we dus niet missen.

Tijdens de zomervakantie blijf ik graag thuis. In eigen land is er dan veel te beleven terwijl de meeste ‘exotische’ landen te warm blijken. En dus plannen wij onze grote zomerreis graag de winter.

Reizen is verrijkend, zowel voor mij persoonlijk als voor mijn kinderen. Ik weet dat veel ouders mij hierin niet volgen, en dat is hun goed recht. Meningen verschillen. Er is helemaal niets mis met onze eigen kust, Center Parcs of jaarlijks naar dezelfde camping in Spanje.

Maar persoonlijk heb ik behoefte aan een andere wind, aan ruimte, contrast en perspectief. Ik ben me goed bewust van de nadelen van reizen, en vliegen in het bijzonder.Maar de wereld zien, hem voelen en beleven is een geschenk waar ik moeilijk kan aan weerstaan. En, misschien iets controversiëler: ik vind het ook een belangrijk opvoedinssaspect.

Een andere cultuur, andere gewoontes, andere smaken en geuren, andere klanken, muziek en geluiden, andere godsdienst, andere wegen, andere dieren, andere transportmiddelen, andere levensstandaarden: in theorie ook allemaal in eigen land te ontdekken maar op reis komt het net iets natuurlijker.
image

Mama? Waarom vieren ze hier geen Kerstmis? Waarom dragen vrouwen een hoofddoek? Waarom wordt het hier ’s avonds zo koud terwijl het overdag warm is? Waarom groeit er hier geen gras? Wat eet een kameel? Waarom leven hier honden op straat? Wat is een ezelparking? Waarom smaakt het eten hier zo raar?

Mama? Krijgen wij dan geen Kerstcadeautjes?  En gaan wij onze nieuwjaarsbrief niet kunnen opzeggen?

Mama? Wanneer gaan we naar huis? × 100 = Flo (of laten we maar toegeven dat al die indrukken niet altijd even gemakkelijk verteerd worden)

image

image

image

image

Een gedachte over “Kerstmis”

Reageer

