Mailen

Email

Of ze een eigen emailadres mocht? Tja. Ik ben niet bang van het grote boze internet, al is het maar omdat ik er zelf een hele dag in rond dool. Bovendien vind ik het belangrijk dat kinderen leren omgaan met nieuwe media, en wil ik graag bij dat leerproces betrokken zijn (al is het maar om zelf ook bij te blijven). Bovendien is typen een goede spellingsoefening. 😉

En dus maakte in een gratis adres aan, en nodigde oma’s en opa’s, meters en peters uit om Manou een mailtje te sturen. Vanaf nu mail ik dus ’s avonds van op de redactie dus naar mijn dochter. En zij antwoordt mij, het liefst met een onscherpe en korrelige Ipad-foto. De berichtjes blijven buitengewoon kort maar toch erg schattig. En trots dat ze is.

Voor Facebook vind ik ze nog te jong, al zie ik steeds meer profielen verschijnen van vierde jaars. Een eigen mailadres, facebookaccount of gsm: het is toch vaak groeps- en schoolgebonden. elf geloof ik trouwens meer in mate, in verstandig gebruik en in veel open communicatie meer dan in een verbod. Zolang ik haar vriendje mag zijn (en haar paswoord mag kennen) ben ik tevreden 😉

Zitten jullie kids kinderen al online? En vanaf welke kleeftijd zou je het overwegen?

11 gedachten over “Mailen”

  1. Facebook geeft echt veel problemen (zelfs in het secundair)…. Dus daar zou ik zo lang mogelijk mee wachten en ook voor openheid kiezen. Voor de rest zal ik wel zien als t zover is, maar ik denk wel dat je het niet juister kan doen dan zoals je omschrijft

  2. da’s een moeilijke he?
    ik denk dat je heel goed bezig bent, je stelt je op als betrokken ouder, zonder haar vrijheid echt in te perken.
    ik denk dat ze het op die leeftijd zelfs nog normaal vinden dat je “meekijkt”, of ben ik naïef? 🙂

  3. op Facebook mogen/mochten ze niet voor ze de vereiste leeftijd (13) hebben/hadden. Ik kijk wel mee dat ze zomaar niet iedereen als vriend toevoegen, en heb samen met hun de privacy-instellingen overlopen. Een mail-adres hebben ze al langer, maar gebruiken ze bijna nooit.

  4. Feliks (9 intussen) heeft ook een eigen e-mailadres, maar gebruikt het haast nooit. Met Facebook zou ik ook graag zo lang mogelijk wachten, maar als veel van zijn vrienden het gebruiken, wil ik dat wel toestaan. Maar: in de living, zodat ik hem in de gaten kan houden. Als hij dat niet leuk vindt: tant pis, maar dan is het geen Facebook, hé?

    En dan kan de discussie over de gsm beginnen… 🙂

  5. mijn dochter was 13 toen ze op fb een profiel had, maar ik zag onlangs dat twee zusjes uit de buurt hier van 7 en 9 jaar er nu ook een hebben. Ook al is mijn dochter nu 16 ik blijf waakzaam en ze mag ons steeds roepen als ze iets niet begrijpt (door haar autisme).

  6. Ik volgde eens een vormingsavond over ‘kinderen en jongeren veilig online’ georganiseerd door de jeugddienst van de gemeente. We kregen daar enkele bruikbare tips als ouders en ook een bundeltje, pakketje met vraag en antwoord of tips zoals waar’ houdt je rekening mee als ouder bij aanmaak van een e-mailadres, van een proflel’, … Ik sta in het onderwijs en gebruik dat daar ook. Je kan het vinden via de site http://www.veiligonline.be/

  7. Hier vraagt de oudste (10 in maart) er ook regelmatig om, maar ik wil het ook nog zo lang mogelijk uitstellen. Zo vraagt ze ook om een gsm en ook hiervoor hebben wij een leeftijd afgesproken (12). Ze heeft wel een eigen Ipod met eigen emailadres en ze kan skypen en facetimen, dus een gsm hoeft niet volgens ons.

Reageer

