Interessant leesvoer deel 2

Voor alle duidelijkheid: deze korte fragmenten heb ik niet geschreven. Ze verwoorden niet eens mijn mening. Gewoon stof om over na te denken en daarom deel ik ze graag met jullie.

* Over het voorstel van Caroline Gennez voor langere schooldagen,  van Bieke Purnelle.

Het voorstel in kwestie heeft dan ook verdacht veel weg van een gewiekste manier om ouders te verlossen van een huizenhoog obstakel, namelijk het simpele feit dat werktijden en schooluren volstrekt niet op elkaar zijn afgestemd. Het eeuwige dilemma tussen job en gezin: hoe geraak ik op tijd aan de schoolpoort zonder mijn werk(gever) tekort te doen? Hoe breng ik mijn kroost naar al hun buitenschoolse activiteiten (die verrekte zelfontplooiing, weetjewel) zonder dat ik gillend gek word omdat ik geen tijd meer heb voor mezelf?

* Ben je een beter mens als je links bent? Femke Halsema in De Morgen

Maken je idealen van solidariteit en rechtvaardigheid je moreel superieur aan anderen? ‘Ik ben links en geloof in het goede van de mens. Als mensen zich misdragen of crimineel zijn, dan komt dat door het systeem waarin ze leven. Rechtse mensen maken de slachtoffers van systemen medeschuldig, zij doen aan blaming the victim, en dat is moreel inferieur. …

Het is ook maar een deel van het verhaal…Een diepere oorzaak van de crisis is ook ons grote verlangen naar rijkdom, nieuwe spullen, luxe.

* En dan Vicky G. op facebook (over de combinatie werk en gezin): Als ik CEO mama’s hoor, dan denk ik soms: ik combineer ook het moederschap met mijn job als CEO van een multinational, al heb ik dat tweede deel uitbesteed.

2 gedachten over “Interessant leesvoer deel 2”

Reageer

