Trouwen

‘Ja, ik wil. Ik beloof je trouw te blijven in goede en kwade dagen, in armoede en rijkdom, in ziekte en gezondheid. Ik wil je liefhebben en waarderen al de dagen van ons leven. Wat god verbonden heeft, zal de mens niet scheiden.’

Ik heb de voorbije jaren veel huwelijken mogen meemaken, en het grijpt steeds meer aan. Hetzelfde geldt trouwens voor bij zwangerschappen. Vroeger stond ik daar nauwelijks bij stil. Marieke is zwanger? Oh, wat leuk voor haar. Punt. Klaar.

Nu zie ik een ongeboren baby’tje vlak onder de huid. Ik zie ouders in spe, toekomstige mama’s en papa’s en alles wat hen binnenkort te wachten staat.

Ik ben niet gelovig maar vind een huwelijk een buitengewoon romantisch engagement, zeker voor jonge koppels die elkaar nog maar enkele jaren kennen. Om zo ondanks de scheidingscijfers toch vol overtuiging ‘ja’ te verkondigen, dat is aangrijpend idealistisch, hoopvol mooi.

trouw

6 thoughts on “Trouwen”

  1. Ik vind samen kinderen krijgen een veel groter engagement An:).
    Ja die trouwdag is wel romantisch op zich he, maar als je kinderen krijgt dát is toch nog helemaal iets anders vind ik. Maar ‘k ben blij voor je dat je d’ervan geniet, door er gewoon bij te zijn, bij zo’n moment:).

  2. Maar je hoeft niet gelovig te zijn om te trouwen hè. Weet je nog, die ceremonie van M & M? Dat vond ik, en vind ik nog steeds, de allermooiste die ik ooit mocht bijwonen…

Reageer

