Ochtendmens

Ooit was ik een ochtendmens. Ik hou van die zachte zonnestralen, van het geluid van de vogels en van ochtenddauw. Ik hou van een lekker rustig ontbijt terwijl buiten de stad langzaam tot leven komt. Als kind sprong ik vrolijk uit bed, meteen klaarwakker.

En toen kreeg ik drie kinderen, en die iedere dag opnieuw op tijd (en in orde) op school moeten geraken. De ochtendspits vind ik veruit het lastigste moment van de dag. Opstaan, ontbijten, kleren uitzoeken, wassen, tandenpoetsen, haartjes invlechten, boekentassen maken en op tijd op school geraken.

Het grootste probleem zit hem in het tempo. Wij staan om kwart voor zeven op en moeten pas anderhalf uur later de deur uit zijn. Tijd zat, lijkt mij. Maar dan zitten ze aan tafel, alles te doen behalve te eten. Ontbijt is belangrijk; met tweehappen zijn ze er niet van af. Drinken is nog erger.

In de badkamer beginnen we dan aan het dagelijkse kledingdebat. Wat mama kiest, valt noot in de smaak. Maar ook al schijnt de zon, ze mogen echt nog niet in short naar school. No way. En dus onderhandelen we. Tandenpoetsen is ook en vreselijk strijdpunt. Ze proberen het wel maar nooit lang genoeg, nooit proper genoeg. Lang haar is tof maar het verplicht mij wel om iedere ochtend kappertje te spelen.

Aan de wilde haren en de woeste blik van de mama’s aan de schoolpoort te zien, ben ik niet alleen. Nu is mijn vraag dus: vanaf welke leeftijd zouden kinderen voor zichzelf moeten kunnen zorgen? Zelf chocomelk warmen? Zelf pannenkoeken baken, of een boterham smeren of wat het ook is dat ze ’s morgens willen eten? Zelf broekkousen aantrekken? Zelf hun haar fatsoeneren? Alleen tandenpoetsen (proper! zonder dat je het moet vragen en checken)? Zelf hun boekentas maken (en niets vergeten!)? Zelf het uur en het tempo in de gaten houden?

Of hoe lang gaat het nog duren vooraleer ik ’s morgens gewoon rustig kan ontbijten met de krant, vooraleer ik mij in de badkamer alleen nog ga moeten bezighouden met mezelf? 🙂

19 gedachten over “Ochtendmens”

  1. je beschreef mijn ochtend.
    🙂

    Ik dek ’s avonds de tafel en maak hun boekentassen.
    Milan verdeelt ’s morgens de cornflakes en ik zorg voor drank. Milan is 7 en kleedt zichzelf aan. De kleren liggen klaar. Het is een jongen, hij vindt het nog goed wat ik klaarleg. Cato is 3. Haar help ik met aankleden. Er is geen ruimte voor discussie en ze weet dat. Mijn kordate aanpak van in het verleden, loont. Ze heeft lang haar maar houdt niet van staarten en vlechten. Ik blij. Soms is het zelfs niet gekamd. Ge ziet dat toch niet meer als ze haar kap of muts opgezet heeft.
    En als ik ze afgezet heb, keer ik terug naar huis en drink ik een kop koffie. Dan kan ik er ook tegen.

    Uit ervaring weet ik dat anderhalf uur de tijd hebben niet gelijk is aan rust. Wij staan op als we wakker zijn. Soms hebben we een uur soms minder. Het gezaag en getreuzel is in beide situaties gelijk.

  2. Als ik weet dat ik zelf laat in bed geraak of dat het een lastige ochtend gaat zijn, maak ik de boekentassen ook op voorhand. Zo hebben ze zich niet te moeien met de inhoud. Sinds kort duw ik elk van mijn dochters een pakje kleren in de hand en dan kleden ze zichzelf aan. Van onderbroek tot schoenen. Dat geeft mij een zalig momentje om even zelf iets te doen. Tanden poetsen doen ze hier zelf en daarna poets ik even na. En eten…ja dat is hier ook een gedoe. Honderd aanmaningen, komaan, neem een hap, komaan drink nog’s. Sinds kort vinden ze yoghourt heel lekker en dat krijgen ze pas als ze een boterham op hebben. Daarnaast is hier de regel: eerst een gezonde boterham, dan pas één met choco. Ook dat helpt.

  3. Nog 3 weken en half, ongeveer, voor even toch 😉
    Nee serieus, ik denk dat het ook enorm van kind tot kind afhangt. De dochter is bijna 3 jaar jonger dan de zoon en al veel zelfstandiger. Ik heb ook gemakkelijke eters, dat scheelt enorm. Maar ik doe s ochtends ook niet moeilijk: wil zij een boterham met preparé en hij ALTIJD choco, geen probleem. Fruit eten ze dagelijks op school. Ik heb ook maar één kopje haar te coifferen, dat scheelt 🙂

  4. Ik denk dat Chattheo vanaf het 5de-6de studiejaar veel alleen deed ( wel geen boterhammen smeren), maar aankleden en de rest wel. Maar sinds het 1ste middelbaar kan ik ’s morgens rustig de krant lezen, ik leg lunchpakket en medicijnen klaar en hij doet de rest en ik sta nog steeds naast hem als hij zijn tanden poetst want anders is het na 1 veeg gedaan,……ik ben gelukkig gespaard gebleven van kappertje spelen, thank god!!

  5. De ochtenden verlopen hier redelijk, maar op 1.5 u zouden wij het op sommige dagen ook niet halen….
    Hoe meer stress bij ons, hoe meer problemen bij de kinderen 😉
    Als er meer rust is, doen mijn kinderen beter door 😉

    Hier kies Isla haar kledij meestal zelf, vader smeert de boterhammen en poetst de tanden en ondertussen kan ik andere dingen klaar maken.
    En ontbijt… is gelukkig geen probleem maar ik verplicht ze tot niets. HEbben ze geen honger (wat soms de zoon toch aangeeft), dan eten ze wel een koek in de speeltijd zeker 😉

  6. ik denk dat het nuttig kan zijn om soms eens stil te staan bij gewoontes ( moet de chocomelk wel warm zijn, moet het wel chocomelk zijn …)
    verder heb ik er hier eens eentje in de vrieskou naar school gebracht die weigerde om de klaargelegde jeans aan te trekken
    ze heeft het uitgehouden tot na het middageten en toen kon de opvang niet binnen in de klas om haar haar broek te geven
    les geleerd, the hard way ( ze durft het nog wel eens te proberen, daar niet van, maar het verzet is toch minder geworden)

  7. Hier moeten de boekentassen ’s avonds klaar staan en de kleren klaarliggen vooraleer er “andere” dingen gedaan mogen worden. En voor de rest is het hier ook al 16 jaar ochtendrush. Toch nog iets vergeten, gsm kwijt, nog rap een liedje op de Ipod zetten…altijd iets.

  8. Papa zal zweten vanaf september… Dan heeft hij altijd de ochtendshift voor twee kindjes. Tot nu toe doen we elk 1 kindje ’s morgens.
    Eentje naar school, eentje met mama naar de creche. En hij is helemaal geen ochtendmens. Nu ja, ’t gaat bij mij ook niet gemakkelijk ’s morgens.
    Mama dan de avondshift. Da’s wel goed. Een reden om geen overuren te maken! 😉

  9. Prachtig, die ochtendhectiek. Herkenbaar en hoewel alles behalve aangenaam, kijk ik nu – als student – toch met warme gevoelens op mijn eigen ochtenden als schoolgaand kind terug. Dank voor het delen!

  10. mijn zoon van 2,5 was vorige week al zelf zijn choco aan het smeren op zijn pistolet, niet aan te raden als je niet veel tijd hebt, maar met tijd en washandjes wel 🙂

  11. Grinnik, ja, bij ons is het ook enorm hectisch ’s ochtends en met mijn ochtendhumeur is de sfeer soms niet al te best, ahem… Het moet opschieten voor mij, want voor ik het weet sta ik weer aan te schuiven met de auto in de file.
    We staan om 5:55 op en willen om 7:00 in de auto zitten, want vroeger opstaan zie ik echt niet zitten.
    De kleding van onze kleine Viking leg ik ’s avonds al klaar in de badkamer, zodat we direct alles bij de hand hebben. Hij is nu op een leeftijd dat hij ineens zelf wil bepalen wat hij aan wil, maar ik ga daar momenteel niet over in discussie (hij wil eigenlijk alles zelf bepalen, en niets is goed :-/ ’t Is hopelijk maar een fase…). Een stuk speeldgoed bij de hand om hem af te leiden wil nog wel eens helpen.
    Gelukkig wil hij altijd of een boterham met pindakaas of een boterham met appelstroop en een glas melk, maar om het dan op tijd binnen te krijgen… En dan de korstjes laten staan natuurlijk! Soms stop ik zijn restjes gewoon in een bakje en laat hem die achter in de auto opeten, of in de crèche (hoewel dat eigenlijk niet mag).
    Over een aantal maanden zal het dubbel hectisch zijn, want dan is er een kleine baby bij van (tegen die tijd) bijna zes maanden. Kijk er nog niet naar uit 😉

  12. denk dat je toch nog een jaar of 10 te gaan hebt 🙂

    Mijn truc om de ochtendspits heelhuids door te geraken is zélf vroeger opstaan, een chocomelkske nemen, mijn krant en dan 15 minuten rustig wakker worden zonder kindergeneut en gezaag. Dan ben ik goed wakker en kan ik daar gelijk beter tegen. Wàt ik ’s avonds kan klaarzetten dat doe ik, boekentasjes zijn gemaakt (behalve wat er van eten/drinken inmoet) zwem/turngerief, brooddozen, drinkflessen & koekjesdozen staan klaar om gevuld te worden. De kleren liggen klaar, tiemen mag altijd zelf een shirt kiezen, de rest kies ik. Maren protesteert wel wat maar voorlopig kies ik ook nog :-). Als ze beneden komen dan om 7 uur dan is het eerst kleren aandoen en gezicht wassen. ik ben daar heel streng in. Pas als alles aan is dan gaat de tv aan en ga ik boterhammen smeren. Terwijl zij voor de tv rustig wakkerworden en boterham eten ga ik mij wassen & aankleden. Voor ik naar boven ga steek ik mijn eten id broodrooster of microgolf zodat het klaar is om te eten als ik beneden kom. terwijl ik eet stop ik alles wat mee moet id auto, ontdooi ik bevroren ruiten etc, ruim de keuken op en zo zijn wij tegen 8 uur klaar om schoenen/jassen aan te doen en te vertrekken. Het vertrekmoment is hier nog stressy soms, dan wil die toch nog ne beker melk of zijn de schoenen weer verdwenen of moest er eentje toch nog iets meenemen naar school.. maar bon dat is dus 5 minuten, de rest verloopt vrij gesmeerd…

  13. Onlangs gevraagd aan de tandarts: tandenpoetsen echt mee opvolgen tot ongeveer 8 jaar. Trouwens, ook onlangs geleerd: een vriendin van me poetst vóór ipv na. We hebben hier een tandenpoetszandlopertje… dat nu ook weer niet meer goed gebruikt wordt. Was wel handig eigenlijk. Alle kleren leg ik klaar, zodat de papa weet wat de kindjes aan moeten. Dat gaat goed. Tegenwoordig eet Marlies (5jaar) haar ontbijtgranen met melk eerst, alvorens kleren aan te doen. Een groot deel van het verzet kwam door ochtendhumeur en honger. Na haar ontbijt gaat aankleden, verfrissen en tanden poetsen, etc… een stuk beter. Drinken is ook een probleem. We leggen inderdaad zoveel mogelijk klaar. Een tip van een andere vriendin: al haar 3 kinderen krijgen een snoepje, als ze volledig aangekleed en klaar staan. Dat heeft hen altijd al heel goed geholpen. Haar oudste wordt in de zomer 9. Bij ons krijgt een andere dochter krijgt nog een fles melk (2,5) en de jongste krijgt nog borstvoeding, waardoor de papa nagenoeg de hele ochtendshift voor zijn eigen rekening neemt.

Reageer

