Portretrecht

Misschien ben ik onvoorstelbaar naïef. Ik geef graag, en fotografie is altijd een manier geweest om met anderen een band aan te gaan.

Beide partijen moeten het beste van zichzelf geven. Dat is de basis voor de leukste shoots én de mooiste resultaten.

Ik zie iedere fotoshoot als een samen-werking. Een studio vol animatiegadgets en als dat niet genoeg is schakel ik mijn gezin in, inclusief kinderen en huisdieren . Alles voor een echte lach. 🙂

Daarom schrik ik hard wanneer ‘mijn modellen’ mij achteraf mailen met de boodschap dat ze liever niet meer op mijn site of blog terug te vinden zijn.

Met zwangere vrouwen, blote kindjes, ouders over het algemeen of grappige maar mogelijke gênante beelden ben ik sowieso extra voorzichtig. Het is namelijk nooit de bedoeling om mensen in verlegenheid te brengen, integendeel. Hetzelfde geldt trouwens voor drukwerk. Maar anderhalve seconde in beeld komen in een videoblog leek me -onterecht zo blijkt-  onschuldig.

Jaren geleden stond er een ‘disclaimer’ op mijn site, een korte boodschap waarin ik mijn samenwerkingsvisie uitlegde. Onze shoot, onze foto’s. Wij. Samen. Daar ga ik nogal voor. En daarmee veronderstel ik dus ook dat ik ‘ons’ werk nadien mag gebruiken, op mijn blog of in mijn dagboek bijvoorbeeld.

De meeste mensen vinden het leuk. De clausule heeft er jaren gestaan, niet één iemand  heeft me er over aangesproken waardoor ik het opnieuw wiste.

Tot nu dus. Zonde maar iedereen heeft portretrecht. Geen probleem. Ik wil het gewoon vóór de opnames weten zodat ik er rekening kan mee houden.

3 thoughts on “Portretrecht”

  1. En wat dan met fotografen die hun werken in hun uitstalraam hangen of zetten?
    Mag dat nu alleen maar met expleciete toestemming van de geportretteerden?
    Toen ik klein was was men nog niet zo verzuurd en toen mijn kinderen klein waren was ik toch een beetje trots als hun foto diende als “lokmiddel” hoor 🙂

  2. Ons dochter kwam ook in één van jouw filmpjes voor. En dat vond ik totaal niet erg, die éne seconde inderdaad. ik heb er niet bij stil gestaan en vond het niet erg. Maar toen de plaatselijke fotograaf ons dochter en neefjes in het groot aan zijn buitenmuur hing, vond ik dat toch ook een vraagje waard en heb dat wel even laten weten. (zonder te eisen dat hij dit verwijderde) Waar hij heel arrogant op reageerde. En dat samen met seksistische opmerkingen tijdens de fotoshoot heeft gemaakt dat we niet naar hem terug gegaan zijn, maar voor onze volgende shoot naar jou kwamen

Reageer

