Interessant leesvoer: gelijkheid versus gelijkwaardigheid

Gelijkheid, moet dat? Gelezen in De Tijd

’s Ochtends breng ik mijn kinderen met de auto naar school. En telkens opnieuw komt die vraag: wie van de jongens mag vooraan naast mij zitten? Wolf is groter dan 1m35 en hoeft niet meer in een stoeltje of op een verhoogje te zitten. Kobe is jonger en kleiner, dus voor hem heb ik achteraan een verhoogstoel geïnstalleerd. Eigenlijk is er geen discussie: Kobe zit achteraan, Wolf vooraan. Nochtans zie ik mijn beide zonen even graag.

Ik zou voor volledige gelijkheid tussen de twee kunnen gaan. Ze kunnen beiden vooraan in die ene zetel zitten, waardoor ze allebei ongemakkelijk en onveilig zitten. Of ik zou ze beiden achteraan kunnen zetten, waardoor de ‘coole’ plaats vooraan ongebruikt blijft.
Maar Kobe weet dat hij nog niet oud – en groot – genoeg is om vooraan te zitten. Hij weet ook dat als hij wat ouder is, hij dan wél vooraan kan zitten. En Wolf weet dat hij nu door zijn leeftijd altijd vooraan zit, maar dat zodra Kobe oud genoeg is, er regelmatig afgewisseld zal worden tussen beiden.

In onze hang naar inclusie en politiek correct denken zijn we in onze maatschappij het verschil tussen gelijkheid en gelijkwaardigheid vergeten. Iedereen is gelijkwaardig, maar niet iedereen moet gelijk behandeld worden. Als je iedereen exact gelijk probeert te behandelen, belandt iedereen op de achterbank. Dan nivelleren we, zelfs niet naar de laagst gemene deler, maar naar de laagst mogelijke optie. Als we het idee van gelijkheid voor iedereen tot het extreme doortrekken, belanden we in een dictatuur van afgunst: ‘Ik mag niet vooraan zitten, dus moet iedereen achteraan zitten’.
Omgaan met diversiteit doe je niet door alle verschillen weg te halen en te verstoppen, wel door die verschillen te accepteren en ermee om te gaan.

http://www.tijd.be/nieuws/opinie_column/Gelijkheid_moet_dat.9486521-7116.art

Een gedachte over “Interessant leesvoer: gelijkheid versus gelijkwaardigheid”

Reageer

