Bissen

Dinsdag stond teamoverleg op het programma. De juf, de directie, CLB en het revalidatiecentrum zouden zich buigen over de vraag of Flo volgend schooljaar naar de derde kleuterklas mag. Ook al ‘moest’ ik niet aanwezig zijn, ik wist dat het zou spannen en nam een dag verlof.

Dat Flo een achterstand heeft, beseffen wij al lang. Dat ze vier jaar gaat kleuteren, ligt ook zo goed als vast. Toch trok ik naar het overleg met de overtuiging dat Flo beter volgend jaar kon bissen, want ‘in een derde leren ze toch meer’. En ik was niet van plan mij te laten ompraten.

Maar … “Il n’y a que les imbéciles qui ne changent pas d’avis”, of alleen domme mensen veranderen niet van gedacht.

Omdat Flo soms het niveau van de groep niet haalt, haakt ze vaak op voorhand af. Ze speelt wel met andere kinderen maar neemt nooit de leiding om dezelfde reden. Verhaaltjes van een kwartier duren haar te lang. Tekenen, knippen, gezelschapspelletjes: met begeleiding lukt het wel maar in een grote klas is dat natuurlijk niet altijd haalbaar.

Laten we ze nog een jaar zwoegen en afhaken, of zoeken we nu al naar een oplossing? De juf van de derde kleuterklas zat mee aan tafel, en was erg enthousiast. En ik? Ik kantelde. Want een kind moet zich goed voelen, om volluit te kunnen leren. En wie loopt er nu graag op de toppen van zijn tenen?

Flo wordt omringd door een geweldig team van professionele, gemotiveerde en oprecht lieve mensen. Dat heeft het overleg alvast bewezen. De vraag of Flo in september in de tweede of derde kleuterklas zal zitten, vind ik plots minder relevant.

IMG_20140519_151116

7 gedachten over “Bissen”

  1. Ik denk dat je een goeie beslissing genomen hebt an!
    Flo haar welbevinden is sowieso prioritair, en ik geloof ook sterk in vroeg bijsturen.
    Succes!

  2. schoolse druk verlagen en ’t tempo van kinderen volgen, geven kinderen vaak vleugels… maar soms is het moeilijk om iedereen in die richting te laten kijken. Goed dat dat bij jullie wel het geval is

  3. Elk klasje, elke stap is belangrijk. Ik denk niet dat kinderen percé meer leren in een derde. Je moet eraan toe zijn of je pikt het niet op. Goed kunnen kruipen is de basis om goed te kunnen lopen. De kruipfase is even belangrijk dan de loopfase. Sommige kinderen hebben gewoon wat meer tijd nodig en daar is niks mis mee. Mijn jongens hebben de laatste kleuter 2 keer gedaan. Ze zaten terug bij de kindjes waar ze mee ingestapt zijn in sept 2007 ( hebben nooit een instapklas gedaan omdat ze van december zijn en bij ons zijn het graadsklassen) Het moeilijke bij mijn kinderen was dat ze hun oude klasgenoten zagen vertrekken naar het eerste, iets waar elk kind naar uitkijkt. Als ik de klok kon terugdraaien had ik ze eerder tegengehouden want het was al in de eerste kleuter duidelijk dat ze qua ontwikkeling meer aanleunde bij die van 2005. Succeservaring en niet altijd aan het staartje hangen vormt je. Andere kinderen/ klasgenoten zijn er op die leeftijd ook minder mee bezig wie wel en niet overgaat. In het derde is dat al een ander verhaal.Vorige week nog kwam iemand nog tegen mijn jongens vertellen “eigenlijk hadden jullie al wel in het vierde moeten zitten”, terwijl ze geen dag langer naar school zijn gegaan dan een voorjaarskind van 2005.Zo n opmerkingen blijft vervelend

  4. mijn tweelingszonen zijn ook van november ,de juf van de dorpsschool had de moed niet om te zeggen dat ze het eerste kleuterklasje overdeden.Op de school in de stad merkten ze in het tweede kleuterklasje op ,dat ze eigenlijk in dat klasje niet hoorde en me daarover aanspraken.We lieten ze daar dat eerste kleuterklasjes overdoen en dat was goed ,we hebben nooit spijt gehad .De directrice motiveerde me met de woorden:wat is een jaarke in hun mensenleven ,we luisterde naar iemand van het vak .We waren opgelucht !!!!

  5. ik denk dat je er vooral goed aan doet om te luisteren naar de mensen die je dochter dagdagelijks omringen en haar “capaciteiten” (lelijk woord, maar soit) kunnen inschatten. Toch is het een normale reactie om te twijfelen, uiteindelijk wil je toch alleen wat het beste is voor je kind.

Reageer

