Interessant leesvoer: zelfzorg

Dezer dagen houdt dat thema me vaak bezig. Tijdens een oefening van de opleiding tot Life Coach die ik volg, had ik begrepen dat ik opkijk naar mensen met veel zelfrespect omdat ik die eigenschap onbewust ook meer zou willen ontwikkelen. Iets wat egoïstisch kan klinken maar het niet is. Omdat zelfrespect in twee richtingen werkt: wie rekening houdt met zijn eigen grenzen, eerbiedigt ook die van een ander. Zelfs als die ander dat (nog) niet beseft.

Door nee te zeggen krijgt iemand bijvoorbeeld de kans om zichzelf te bewijzen dat hij het tóch zelf kan. Iets wat in veel van mijn vroegere vriendschappen en stukgelopen relaties niet gebeurde: toen was ik zo bezig met het anderen naar de zin te maken, dat zij daarvan afhankelijk werden en héél vreemd opkeken als ik er uiteindelijk noodgedwongen mee moest stoppen om even aan mezelf te denken. Dan vonden ze me opeens niet meer leuk en hield het contact op. Wat ik ervoer als een persoonlijk falen. Ik besefte echter nooit dat de fout die ik had gemaakt, was dat ik het zo ver had laten komen. Ik had niet geleerd om voor mezelf te zorgen.

Inmiddels kan ik dat wel als ik alleen ben. Maar van zodra er anderen mee gemoeid zijn, ga ik nog gemakkelijk in de fout. Zeker als het dierbaren betreft, waarvoor ik me wegcijfer uit liefde, omdat ik denk dat dat het beste voor hen is. Maar ook bij mensen die ik nauwelijks ken doch waarvan ik merk dat ze op de hindernissen des levens stuiten, waardoor ik ze vol compassie maar ten koste van mezelf tracht op te vangen. Het lijkt op een overdreven verantwoordelijkheidsgevoel. En het is vast ook een manier om de liefde te zoeken, die ik nog niet van mezelf krijg. Maar nu heb ik eindelijk begrepen dat zelfrespect het actieve vervolg is op zelfkennis: keer op keer met respect voor jezelf en de ander uitkomen voor wie je bent. Ik zal vaker nee gaan zeggen. Misschien zullen heel wat mensen me dan minder leuk vinden. Het zij zo. Want iemand kwalijk nemen dat hij voor zichzelf zorgt, is dat nu niet respectloos?

Door Fleur van Groningen (wie anders? ;-)) (verschenen in Het Nieuwsblad, 21/06/2014)

zelfzorg

Een gedachte over “Interessant leesvoer: zelfzorg”

Reageer

